El te Kombucha, què és i què ens aporta?

El te Kombucha, què és i què ens aporta?

El kombucha és una varietat de te fermentat d’origen oriental de l’època de la dinastia xinesa Tsin.

Aquesta beguda fermentada va arribar més tard al Japó, l’Índia i Rússia.

El Kombucha bàsicament s’elabora fermentant te ensucrat, mitjançant un cultiu de llevats i bacteris.

Conegut com “el te de la immortalitat”, el aquest te prometia longevitat i benestar.

Avui en dia, el te kombucha és apreciat pel seu alt contingut de vitamines, sobretot vitamines del grup B, per les seves propietats probiòtiques i perquè facilita la digestió, entre altres beneficis per a la salut intestinal i la salut en general.

Els beneficis de la Kombucha són:

  • Millora la digestió
  • Alimenta la pro biota
  • Dona energia i vitalitat
  • Reforça el sistema immunològic
  • Cuida les articulacions
  • Desintoxica l’organisme
  • Rehidrata i aporta minerals a l’organisme.

Com prenem el te Kombucha

Te Kombucha

En principi, el te kombucha es pot consumir només com una beguda refrescant, combinat amb suc de fruita o amb qualsevol beguda i també com a ingredient en amaniments per a amanides, en salses i en adobs dolços i salats. El Kombucha també s’utilitza com a carbonat en pastissos.

El kombucha té un lleuger sabor agredolç i crea una sensació de formigueig a la boca. Com més temps es fermenta el te (fins a 4 setmanes), més el seu sabor recordarà al vinagre. Per aconseguir un sabor més dolç el període de fermentació ha de ser més curt (5-10 dies).

El seu gas natural fa que sigui divertit i refrescant de veure.

També podeu gaudir de diferents sabors afegits al te que ens aporta varietat a l’hora d’escollir la nostra Kombucha.

Quan podem prendre Te Kombucha

Els beneficis de benestar de la kombucha els començaràs a notar des del primer moment, i per tant, pots prendre-la en qualsevol moment.

Podem prendre-la cada dia, ja sigui al matí en dejú per aprofitar les seves propietats probiòtiques o entre àpats per millorar la digestió o evitar picar entre hores i per tant, millorar la nostra dieta.

És sobretot una beguda de plaer que a més, ens ajuda a estar sans.

A les embarassades no se’ls recomana prendre kombucha, ja que en ser un probiòtic està contraindicat.

El procés de fermentació

La fermentació es fa de forma natural quan el sucre entra en contacte amb certes varietats de llevats i bacteris.

Els bacteris i llevats conviuen en una “comunitat” simbiòtica, la qual cosa vol dir que tenen una relació de dependència mútua coneguda com a Cultiu Simbiòtic de Bacteris i Llevats (conegut com a SCOBY, el seu acrònim en anglès).

Aquests bacteris i llevats o SCOBY, consumeixen el sucre i el converteixen en un ferment, tal com passa quan s’elaboren la cervesa o el vi, però sense esdevenir en alcohol.

Alguns bacteris i llevats que s’associen amb la fermentació del kombucha són:

Bacteris

Acetobacter: un bacteria aeròbica que produeix àcid acètic i àcid glucònic. Dos tipus d’aquest bacteri que solen aparèixer en kombucha són acetobacter xylinoides i acetobacter ketogenum.

Lactobacillus: un altre bacteria aeròbica que pot aparèixer en kombucha encara que no sempre. Produeix àcid làctic.

Gluconacetobacter Kombuchae: un bacteri anaeròbic que es troba exclusivament en el kombucha. S’alimenta de nitrogen que procedeix del te i produeix àcid acètic i àcid glucònic.

Llevats

Saccharomyces: una varietat de llevats que produeixen alcohol i són els més comuns en el kombucha. Tenen derivats aeròbics i anaeròbics.

Brettanomyces: una altra varietat de llevat que es troba amb freqüència en el kombucha. Produeix alcohol o àcid acètic i pot ser aeròbic o anaeròbic.

Zygosaccharomyces Kombuchaensis: aquest llevat es troba sol en el kombucha. Produeix alcohol i carbonació.

Durant el procés de la fermentació del kombucha, la SCOBY fa que el sucre es descompongui en àcids, vitamines, minerals, enzims i diòxid de carboni, la qual cosa aporta l’efecte gasós al te.

És a dir, el sucre alimenta els bacteris i llevats perquè fermentin el te i, per tant, el kombucha no conté sucre o té un nivell molt baix, aproximadament 1-2 g de sucre per got. Com més es deixa fermentar, més baixos són els nivells de sucre.

Te Kombucha

Hi ha tres factors fonamentals per a una bona fermentació:

Temperatura ambiental: les temperatures molt elevades acceleren l’activitat dels bacteris i llevats i també el procés de fermentació, mentre temperatures molt baixes ho fan més lent, alterant el sabor. La temperatura ideal per a la fermentació és d’entre 20-27 °C.

Oxigen: el flux d’aire és necessari per facilitar el procés de fermentació. S’aconsella fermentar el kombucha en un recipient amb una tapa de tela permeable.

Àrea de superfície del líquid: com més gran és la superfície del líquid, més espai tenen les molècules per agitar-se i per tant, més ràpid es produeix la fermentació. L’ideal seria una superfície de 5-8 cm.

L’ideal és aconseguir una fermentació gradual i controlada per evitar que el kombucha tingui un sabor molt avinagrat. Agafar el truc requereix molta pràctica!!

 

Què t’aconsellem

 

A Ecovianda t’oferim la kombucha Vitae, una kombucha ecològica i natural de km0 feta al Maresme que t’encantarà.

Es deliciosa i refrescant i amb una varietat de sabors que aporten encara més benestar i salut al teu cos.

Comprar Vitae Kombucha

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

Aquest lloc utilitza Akismet per reduir el correu brossa. Aprendre com la informació del vostre comentari és processada