El teu plat sostenible. Quanta energia gastem per posar el menjar a taula.

¿Quanta energia gasta el teu sopar?

Últimament es parla de la quantitat d’energia que es necessita per generar un aliment o un altre. Sentim a dir que el consum de carn suposa una despesa energètica molt alta i que segons quins aliments contaminen i desgasten el planeta posant-lo en perill.

Si bé existeixen clarament maneres de fer que afavoreixen o perjudiquen el nostre planeta, també és veritat que no cal prendre mesures radicals en cap sentit per fer bé les coses.

La terra té recursos per a tothom i totes les creences tenen espai en aquest bonic planeta, però si no comencem a canviar vells costums de manera urgent, aviat no hi haurà marxa enrere per salvar la vida tal com la coneixem i veurem com la salut dels humans es deteriora.

També volem destacar que no tota la responsabilitat d’aquest gran problema és nostra, ni de bon tros. Són grans empreses i governs qui, amb les seves legislacions i poders, haurien de canviar les coses i crear i modificar les lleis.

La repercussió mediambiental de governs i lobis empresarials és immensa i no podem pensar que la responsabilitat recau només en les persones individuals. Però si igual que nosaltres, decideixes contribuir a fer tot el possible per ajudar a canviar les coses amb la teva manera d’actuar, aquest article és ideal per a tu.

La nostra alimentació

La nostra alimentació és molt important. D’ella se’n derivaran moltes i moltes coses:

 

  • La nostra salut.
  • La despesa energètica que generem en consumir.
  • La petjada mediambiental que deixarem.
  • La manera en com eduquem als nostres fills en la nutrició i el medi ambient.
  • La tendència de consum que pot fer canviar la manera de fabricar de les grans empreses.
  • La manera en com decidim alimentar-nos suposarà una cosa o un altre.

Podem consumir a cegues, o podem pensar prèviament i amb antelació organitzada que volem consumir i que no.

Si bé abans en altres generacions s’havia confiat en la qualitat de les grans marques, en la seguretat dels aliments processats i en l’honestedat i frescor dels productes frescos; avui en dia una part dels consumidors ja no acceptem la industrialització de l’alimentació com a una bona opció. Molts tenim la sensació que “ens estan enganyant”.

Molts de nosaltres volem optar per aliments ecològics i de proximitat que ens ofereixin qualitat i frescor real. Volem la llista d’ingredients naturals, l’eliminació d’additius i conservants, l’ús de matèries primeres d’alta qualitat, el retorn de productes oblidats de gran poder nutricional i d’altres requisits que cal que es compleixin per satisfer la nostra voluntat d’alimentar-nos de manera sana, respectuosa i sostenible.

Estem envaïts per productes refinats, processats i amb gran quantitat de greixos i conservants químics que s’accepten com a normals i quotidians. Però això no hauria de ser així.

Per tant, és important saber amb certesa quins aliments són adequats per practicar una alimentació realment saludable i quins no.

¿Què fem malament?

Abans

Antigament, la humanitat s’alimentava del que disposava amb més o menys facilitat tenint en compte la regió on s’establien. Quan les civilitzacions van començar a cultivar vegetals i a criar animals, les persones s’alimentaven de manera més equilibrada i coherent.

Es consumien moltes verdures, cereals i llegums; que proporcionaven vitamines, proteïnes vegetals i minerals de tota mena.

Molt de tant en tant el consum de carn o derivats complimentava aquesta alimentació. Els càrnics eren un luxe a l’abast de pocs i el peix quasi inexistent fora de les zones costaneres.

Per descomptat, no es consumien aliments refinats ni processats.

La pràctica de la conservació o la transformació dels aliments com els fermentats o les conserves, ja es coneixia i s’apreciava a causa del seu alt contingut en nutrients, però també es valoraven perquè aportaven varietat a l’alimentació.

Els fermentats són sens dubte, un apreciat mètode gastronòmic del qual han sorgit grans aliments com el iogurt, la xucrut o la cervesa sense anar més lluny.

Ara

Ha estat durant els últims 30 o 40 anys que l’alimentació ha degenerat de manera aberrant.

S’abusa totalment de greixos saturats i sucres simples com la pastisseria industrial, menjar ràpid, aliments processats i elaborats amb molts conservants i colorants.

S’abusa del consum de carn com a principal font alimentària.

Es venen com a aliments de qualitat aliments processats de grans marques que només inverteixen en publicitat però que en realitat són d’una pobresa nutricional escandalosa.

No agrada el sabor de les verdures i fruites a causa de la falta de costum de consumir-les i en canvi es perceben com a “deliciosos” productes industrials que directament destrueixen la nostra salut. Aquests productes estan creats de manera que el seu sabor agradi a tothom i s’allunya dels sabors naturals i de la realitat de l’alimentació, ja que nutricionalment no tenen cap valor.

En definitiva, les persones no saben alimentar-se. I les multinacionals estan molt contentes que això sigui així.

Els seus productes són barats de produir i donen molts beneficis econòmics.

Però el planeta no pensa el mateix.

La producció d’aquests aliments suposa un alt cost energètic i degenera en contaminació i mala salut. Sense anar més lluny, la selva Amazònica està patint un dels moments de més regressió a causa de l’abús per part de multinacionals que volen guanyar terreny a la selva per plantar monocultius destinats a alimentar la ramaderia industrial.

¿Què cal fer per consumir un plat sostenible i saludable?

Per mantenir un equilibri adequat, cal consumir primordialment:

-Verdures i fruites.

La fruita i la verdura i els cereals i llegums són, de tots els aliments, els que menys energia consumeixen per ser creats. N’hauríem de consumir un o dos en cada àpat i com a mínim 3 fruites diàries.

Però molta atenció! Si acostumem a consumir verdures que no són de proximitat, cultivades amb pesticides, herbicides, seleccionades per calibres i formes perfectes i que són cultius massius i llunyans com la soja o tendències modernes com la quinoa; no estem estalviant tanta energia com ens pensem. Al contrari, el consum energètic d’aquests productes es dispara totalment.

Quan l’agricultura no és de proximitat, es consumeix combustible per fer-la arribar a casa nostra. Però això no és el més important.

El pitjor és que quan consumim vegetals industrials no ecològics, no sabem que la despesa energètica de la fabricació d’adobs químics, pesticides i nitrats de síntesi és altíssima.

Per tant, si no consumim una agricultura realment propera, ecològica i de temporada, no estem ajudant gaire.

No cal dir, que les grans mono-plantacions sumen un alt nivell energètic que pot arribar a tenir valors sorprenents.

És a dir, no podem afirmar que contaminem i gastem menys energia pel sol fet de no menjar carn. Cal que la nostra compra vegetal sigui ecològica i de proximitat, sinó el tant per cent de despesa energètica és dispara.

Segons els estudis, l’emissió de gasos d’efecte hivernacle en l’agricultura convencional és el doble que en l’agricultura ecològica.

-Llegums i cereals no refinats

De llegums n’hauríem de consumir cada dia. Aquest és un gran canvi!! El llegum sol ser el gran oblidat.

Cal menjar llegums cada dia però en petites quantitats. Aprenem a apreciar el seu valor gastronòmic i gaudim de la seva varietat i de les diferents maneres de cuinar-lo.

El mateix passa amb els cereals. N’hem de menjar més, però podem augmentar aquesta quantitat si ens ve de gust.

Cal recordar, que els cereals han de ser integrals i sense refinar, ja que si no ho són perden gran part de les seves propietats.

El pa i la pasta són bons complements.

Els llegums i els cereals són productes de cultiu, per tant ens valdrà l’explicació anterior sobre la despesa energètica que generen.

Els pans blancs refinats de les botigues convencionals no ens aporten pràcticament res en qüestió nutricional i a més, contenen un alt nombre de productes químic i sintètics que són dolents per la nostra salut.

Les farines integrals contenen en general un 75% més de minerals, vitamines i fibra que les farines refinades.

El cultiu de cereals és un dels més abundants de la terra. Val a dir que en aquest cas intentarem que siguin de cultiu ecològic amb més raó que mai. Penseu que es desforesten les zones verdes del planeta com l’Amazones per plantar monocultius com la soja o d’altres cereals de consum humà. No participem d’aquesta aberració.

Ja no parlarem del tema dels transgènics, és evident que en el cultiu ecològic no s’utilitzen transgènics, per tant, aquest tema queda solucionat.

-Làctics fermentats

Amb un làctic al dia és més que suficient. I si no el consumim cada dia, doncs no passa res.

Cal que el làctic sigui fermentat i recordeu que per reduir la despesa energètica, molt millor que sigui ecològic i de proximitat.

Alguns làctics fermentats com el quefir tenen moltes propietats i tenen un valor nutricional molt interessant.

-Productes animals

El consum de productes animals com la carn o el peix s’ha de reduir dràsticament. Aquest consum ha de ser complementari dels llegums i les verdures i no al revés com s’acostuma a fer avui en dia. Aquí està el gran canvi!!!!

No consumir més d’un producte animal per dia, a part del làctic. (Carn, peix, ous…). Si en consumiu 2 o 3 per setmana doncs també és correcte.

Cal tenir en compte però és desgast energètic i l’edat de la persona a l’hora de decidir la freqüència de consum de carn. No és el mateix una persona gran que un nen.

El consum de carn allibera 50 vegades més CO₂ que el consum de llegums.

Dins d’aquesta dada, cal saber que la carn que més despesa energètica genera és la carn de vedella i la de xai, seguida pel porc que té una despesa molt més baixa en comparació. L’aviram és la que genera menys despesa.

La vedella i el xai emeten 30 kg de CO₂ per quilo de carn, mentre que el porc en genera 5 kg i els pollastres 2,5 kg.

La ramaderia suposa el 18% de totes les emissions de gas d’efecte hivernacle de tot el planeta. Una tercera part d’aquest 18% és degut a la desforestació de l’Amazones en pro del cultiu de pastures i de soja per alimentar als animals.

Per tant, en aquest camp és més important que mai fer un consum responsable i conscient.

Com hem de menjar carn?

Reduïm el consum de carn i substituïm-lo per llegums i verdura. Quan consumim carn, que sigui ecològica i de proximitat.

D’aquesta manera, estarem en equilibri amb el planeta.

El consum de carn en grans quantitats es relaciona, segons molts estudis, directament amb l’augment d’alguns càncers; per tant, també ens hi juguem la salut.

Això no vol dir abandonar el consum de carn totalment. Un equilibri és possible. Si bé també és possible gaudir d’una alimentació saludable amb una dieta vegetariana, també podem gaudir de les propietats de la carn ecològica ben criada.

Recordeu que la ramaderia ecològica genera menys de la meitat de gasos d’efecte hivernacle que la ramaderia industrial. A més, si escollim l’opció ecològica, estem contribuint a mantenir viva la tradició ramadera sostenible de la nostra terra en vers de la ramaderia industrial indiscriminada.

Un consum equilibrat de carn és saludable i ajuda al bon funcionament del cervell. Alguns estudis ens indiquen que el consum de la carn en quantitats adequades preveu malalties degeneratives.

-Matèries grasses

Cal consumir-les en quantitats moderades, donant prioritat als greixos Omega3 i Omega6.

Reduir a molt poques ocasions els greixos industrials nocius.

-Aliments fermentats.

Consumir-los regularment. Destacarem aquí ferments naturals i fermentats com la xucrut, el quefir, o d’altres.

En resum

Ja heu vist, no és tan difícil ni dràstic. Només cal reduir el consum de carn, augmentar el consum de fruites, verdures, cereals i llegums; i recordar dues claus imprescindibles.

-Aliments ecològics i de proximitat

-Evitar processats, refinats i industrials de baixa qualitat.

Una vida més saludable i un planeta més net, és possible.

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

Aquest lloc utilitza Akismet per reduir el correu brossa. Aprendre com la informació del vostre comentari és processada